
Werkzaamheden aan de kade gaan van start
Na de zomer starten we met de eerste grote werkzaamheden voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk Stadshavens. We beginnen met de aanpak van de kade langs het Eemskanaal.
Wat gaan we doen?
De waterkering wordt vernieuwd en daarbij onder andere op dezelfde hoogte gebracht als de weg. Dat is nodig vanwege hoogwatermaatregelen en eisen die het waterschap voorschrijft. Hiervoor plaatsen we nieuwe damwanden. Damwanden zijn verticale stalen platen die in de grond worden geplaatst. Het water blijft door de damwanden in het kanaal en de kade blijft stevig.
De werkzaamheden
De kade wordt in verschillende fasen aangelegd en gereed gemaakt, afgestemd op de bouw van het eerste woon- en werkgebied. In de eerste fase – die volgens de huidige planning na de zomer begint – plaatsen we de nieuwe damwanden. Het eerste woon- werkgebied komt tussen Balkgat en de Eltjo Ruggeweg. De nieuwe damwanden plaatsen we wat verder door, tot aan Holtstek. Het laatste stuk richting de Oosterhavenbrug is al op de juiste hoogte.
Het deel van de kade waar nieuwe damwanden komen: tussen de Eltjo Ruggeweg en Holtstek
Gedurende ongeveer negen maanden zal de aannemer tussen Holtstek en de Eltjo Ruggeweg aan het werk zijn. Zij werken op werkdagen, tussen 07:00 uur en 16:00 uur en in de winter mogelijk tussen 07.30 uur en 16.30 uur.
We verwachten dat de werkzaamheden in september zullen beginnen. Er bestaat echter een kans dat de geselecteerde aannemer al voor de bouwvak wat eerste werkzaamheden kan uitvoeren. Dat weten we als de aannemer bekend is.
Als er gewerkt wordt aan het deel van de kade tussen de Eltjo Ruggeweg en het Balkgat, dan sluiten we dit af voor het verkeer. We leiden fiets- en autoverkeer dan om via het Damsterdiep. Tussen Balkgat en Holtstek komt tijdens het werk een afsluiting voor doorgaand autoverkeer. Fietsverkeer blijft hier toegestaan. Verkeer wordt veilig omgeleid met de bekende gele borden.
Het werk zal voor het overgrote deel vanaf het water gebeuren net als de aanvoer van materialen. Daarmee beperken we werkverkeer via de weg tot een minimum.
Hoe gaat het verder?
De eerste fase bestaat uit het slaan van de damwanden en het op gelijke hoogte brengen van de kade. In de volgende fase maken we de kade ‘bouwrijp’. Dat betekent dat alle kabels en leidingen voor de nieuwe woningen onder de grond komen net als de leidingen voor het warmtenet en riolering. We richten daarna de kade tijdelijk in met een fiets- en voetpad. Ook zaaien we de bermen in met grassen en bloemenmengsel. We doen ons best om die fase direct aan te laten sluiten op de eerste fase.
Wanneer het eerste woon- en werkgebied klaar is voor ingebruikname, zal de kade zijn definitieve inrichting krijgen. Naar verwachting is dit in 2029.
Hoe ziet de kade er in de toekomst uit?
De kade aan het Eemskanaal kenmerkt zich straks als een aantrekkelijk verblijfsgebied. Voor wandelaars is er een wandelpromenade direct aan het water. Fietsers kunnen gebruikmaken van het fietspad dat onderdeel is van de doorfietsroute Meerstad-Groningen. Aan de kade is straks ook het Stadshavensplein en een terras tegenover het oude EMG-gebouw te vinden. Het wordt een levendige plek voor de hele stad.


Top 4 acties voor een sociaal Stadshavens
Hoe maken we een warme, gemengde sociale wijk voor iedereen en verbinden we Stadshavens met de Oosterparkwijk? Die vragen stonden centraal tijdens de workshop Sociaal Stadshavens die we samen met bewonersorganisatie Oosterpark en ontwikkelaar VanWonen organiseerden. Tijdens de workshop zijn we, na een interactief panelgesprek met deskundigen, met zo’n 60 deelnemers met bovengenoemde vragen aan de slag gegaan. Dat leverde veel interessante inbreng op die we hebben vertaald naar een top 4 acties.

Ontwerp beeldkwaliteitsplan: Stadshavens eigenzinnig en een tikkeltje ruig
Stadshavens wordt een wijk zoals Groningen nog niet kent. Grootstedelijk, eigenzinnig en een tikkeltje ruig. Dat staat in het beeldkwaliteitsplan voor de nieuwe stadswijk.

Workshop Sociaal Stadshavens
Wat is ervoor nodig om in 2027 de eerste bewoners van Stadshavens een fijne gemengde gemeenschap te maken die ook verbinding legt met omliggende buurten als de Damsterbuurt en de Oosterparkwijk? Deze vraag onderzoeken we tijdens de workshop Sociaal Stadshavens op donderdagavond 27 februari. Doe je mee?

De trossen gaan los! VanWonen start met ontwikkelen
De trossen gaan los voor de ontwikkeling van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhuis in het gebied tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg, vlak bij de binnenstad. Gebiedsontwikkelaar VanWonen bijt het spits af met het nieuwbouwproject Trossen Los. Het is de start van de uiteindelijk 3.300 woningen en 33.000 m2 voorzieningen die in Stadshavens komen.

Uitnodiging inloopavond omwonenden 6 november
De plannen voor Stadshavens zijn weer een stap verder uitgewerkt. We vertellen u er graag over tijdens onze bijeenkomst op woensdag 6 november tussen 17.00 en 20.00 uur. U kunt op elk gewenst moment langskomen aan het Damsterdiep 271.

Minister Mona Keijzer brengt een bezoek aan Stadshavens
Vandaag ontvingen wij minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Mona Keijzer bij Stadshavens. De minister bezocht Stadshavens omdat dit als grootschalige woningbouwlocatie met 3300 woningen onderdeel is van het NOVEX-gebied Groningen.

Onderzoekswerkzaamheden Damsterdiep Zuidzijde en COVA-terrein
Vanaf maandag 9 september zullen er verschillende onderzoekswerkzaamheden plaatsvinden in Stadshavens. Het gaat om onderzoeken aan het Damsterdiep Zuidzijde en op het COVA-terrein.

Bouw Stadshavens kan nu echt los
Nadat de gemeenteraad in mei het wijzigingsbesluit omgevingsplan Stadshavens in ruime meerderheid vaststelde, was het nog mogelijk om beroep in te dienen. Dit heeft niemand gedaan. Dit betekent dat de realisatie van Stadshavens nu echt los kan.

Sloopwerkzaamheden ter hoogte van Eemskanaal 30
Voor de ontwikkeling van Stadshavens wordt de komende periode ruimte gemaakt. Zo zijn de containerwoningen op de hoek van de Eltjo-Ruggeweg – Damsterdiep vorig jaar al verwijderd. Vanaf maandag 2 september wordt er begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de sloop van de rood omlijnde gebouwen op de afbeelding. Het gebouw van Rottinghuis blijft voorlopig nog staan.