Vehalen van Stadshavens

Stadshavens ligt op steenworp afstand van de binnenstad. Schippers Henk en Eeltje weten nog goed hoe vol de haven vroeger lag tijdens oud en nieuw. “Iedereen kon lopend naar de stad.” Juist daarom wil Gerrie hier wel graag wonen. “Met alles binnen handbereik heb je geen auto nodig.” 

 

AI gegenereerde foto damsterdiep
foto van vrouw met leren jas zittend op een steen

‘Ik hou ervan om dicht bij het centrum te wonen, zodat ik er lopend naartoe kan.’

Gerrie wil graag in Stadshavens wonen. “Ik hou ervan om dicht bij het centrum te wonen, zodat ik er lopend naartoe kan. Bovendien vind ik het fijn dat er geen auto’s op straat zijn. Hubs met deelfietsen en -auto’s werken denk ik heel goed. Het zijn ook plekken waar je elkaar kunt ontmoeten. Het stadse en het vernieuwende komen daar mooi samen.” 

Verhalen van Stadshavens

Stadshavens ligt op steenworp afstand van de binnenstad. Schippers Henk en Eltje weten nog goed hoe vol de haven vroeger lag tijdens oud en nieuw. “Iedereen kon lopend naar de stad.” Juist daarom wil Gerrie (rechts op de foto) hier wel graag wonen. “Met alles binnen handbereik heb je geen auto nodig.” Bekijk de video waarin de verhalen van Stadshavens tot leven komen. 

Foto van vrouw met roze shirt en witte schoenen op de stoep ( damsterdiep )

‘Ik ga graag lopend naar de binnenstad’

Gerrie wil graag in Stadshavens wonen. “Ik hou ervan om dicht bij de binnenstad te wonen zodat ik er lopend naartoe kan. Bovendien vind ik het fijn dat er geen auto’s op straat zijn. Hubs met deelfietsen en -auto’s werken denk ik heel goed. Het zijn ook plekken waar je elkaar kunt ontmoeten. Het stadse en het vernieuwende komen daar mooi samen.” 

 

De kade langs het Eemskanaal
Een brede, groene promenade met fiets- en wandelpaden verbindt straks Stadshavens met het water en de binnenstad.
Binnenstad

Trossen Los
Hier start de bouw van Stadshavens met de ontwikkeling van ongeveer 300 woningen, omringd door groene hofjes, dwaalstraatjes en stadstuinen.
schematische weergave van trossenlos gebied
Stadshavenplein
Het Stadshavensplein als levendige ontmoetingsplek voor bewoners, stadjers en sporters.
Fiets- en wandelbrug
De nieuwe fiets- en wandelbrug verbindt de noord- en zuidzijde van Stadshavens. De brug speelt een belangrijke rol in de nieuwe doorfietsroutes, of je nu naar Meerstad fietst of richting het UMCG.
3300 woningen

schematische weergave van trossenlos gebied
EMG campus
De oude graanfabriek EMG wordt de culturele hotspot van Stadshavens. Hier kunst, cultuur en creativiteit samen, terwijl het industriële karakter van het gebouw behouden blijft.
Beeldpresentatie ( tekening stadshavens SH22 )
COVA
De karakteristieke COVA-schoorsteen aan de noordkant van Stadshavens krijgt een prominente plek in Stadshavens. Deze iconische schoorsteen is een herinnering aan de industrie die hier in de 20e eeuw tot bloei kwam.
Sluispark
Bij de sluis komt een prachtig plantsoen met uitzicht over het water, omringd door mooie wandelpaden en comfortabele bankjes.
Havenpark
Het havenpark verandert in een groen park met een stoere, industriële uitstraling: denk aan de robuuste kadevloer, oude rails, havenkranen en de karakteristieke loods die blijven bestaan.

Veelgestelde vragen

Voorzieningen

Er komt circa 33.000 m2 aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Dit kunnen kantoren en winkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek. Stadshavens wil een aanvulling zijn op de voorzieningen die er al zijn in de omgeving. In het gebied komen vooral wijkgerichte voorzieningen: kleine winkels, horeca, een huisartsenpost en een kinderopvang. Voorzieningen als scholen en een supermarkt liggen op loop- en fietsafstand in de Oosterparkwijk. De eerste bewoners in Stadshavens maken daar gebruik van. We houden in gaten of de voorzieningen goed blijven aansluiten op de behoefte. 

Geïnteresseerd in ondernemen op Stadshavens? Kijk dan eens op onze ondernemen pagina.


Openbare ruimte

In Stadshavens zijn er ligplaatsen voor maximaal 6 grote varende schepen. Daarnaast zijn er maximaal 2 passagiersschepen toegestaan.

Er blijft plek aan de Eemskade voor het aanmeren van schepen. Hiervoor zijn regels opgenomen in het omgevingsplan. Er is aan de noordzijde van de Eemskade plek voor schepen met een maximale lengte van 85 meter. Hiervoor worden speciale ligplaats gemaakt. Er kan niet meer overal aan de kade aangelegd worden.

Aan de zuidkant bij het Havenpark komen twee aanlegplekken voor passagiersschepen. Dit zijn grotere schepen met een maximale lengte van 110 meter. Deze schepen mogen niet langer dan 2 aaneengesloten weken blijven liggen.


De jachthaven zal ingepast worden in de plannen.


De kade langs het Eemskanaal wordt een brede, groene promenade met fiets- en wandelpaden. Langs de kade komen meerdere bijzondere plekken, zoals bankjes met uitzicht op het water en het Stadshavensplein waar je lekker aan het water kunt zitten.

Er komt een promenade langs het water, maar ook een breed doorgaand voetpad van 2,5 m langs de toekomstige bebouwing. Tussen dit voetpad en het water zit nog een fietspad, grote vakken met bomen en planten en de promenade. Daarom is het voetpad ook een veilige route voor kleine kinderen en mensen met een visuele beperking.


Het Damsterdiep verandert in een groene stadslaan. De weg wordt groener en veiliger, met middenbermen, veilige oversteekplaatsen en meer bomen aan beide zijden van de weg.

We brengen ook het water terug naar het Damsterdiep. Dat doen we met ‘bakken’ die het regenwater opvangen. Deze komen op de plek waar vroeger het Damsterdiep stroomde. 


Dat is nog niet bekend. Er is in ieder geval genoeg groenvoorziening om je hond aangelijnd uit te laten.


Stadshavens wordt een groen gebied. Op de plek van de zandoverslag bij de Sontbrug leggen we een groot nieuw park aan: het Havenpark. Het Damsterdiep verandert in een stadslaan met bomen aan beide zijden van de weg. We vergroenen ook de kade langs het Eemskanaal en het gebied bij Oostersluis. Verder zorgen we ervoor dat elk deelgebied minimaal één groen binnenhof krijgt. De binnenhoven richten we in als stadstuinen met veel groen, bomen en minimale verharding. 


De precieze plannen van het cultureel erfgoed zijn nog niet bekend. We doen momenteel onderzoek naar de wijze van inpasbaarheid van de culturele erfgoederen. We gaan bij de EMG een omgeving creëren die als openbare ruimte gaat gelden voor iedereen.

Verder onderzoeken we de mogelijkheden van de COVA-schoorsteen, havenkranen, havenloods, timmerfabriek, EMG-gebouw en de zakkenloods.


Verkeer en parkeren

Stadshavens wordt een autovrije wijk met buurtpleinen, dwaalstraatjes, hofjes en stadstuinen. Als voetganger en fietser krijg je hier de ruimte. Auto’s verdwijnen uit het zicht in parkeerhubs aan de randen van Stadshavens. Vanaf de parkeergarage kun je verder lopen naar jouw woning. Je hebt de auto dus in de buurt, maar niet in de straat.


De fiets- en voetgangersbrug komt over het Eemskanaal, in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlagebrug.

De brug verbindt de doorfietsroute van Meerstad naar de binnenstad en biedt verbindingen voor fietsers en voetgangers tussen de Sontweg en de Oosterparkwijk. Daarnaast heeft de brug een algemene verbindende functie; de wijk Stadshavens komt aan weerszijden van het Eemskanaal te liggen, om de wijk één geheel te laten worden, is een toegankelijke verbinding tussen beide delen nodig.


We zorgen voor goede verbindingen tussen Stadshavens en de omliggende stadsdelen, zodat de wijk onderdeel wordt van de omgeving. De voetgangersroutes in het gebied sluiten aan op de Oosterparkwijk en het Sontweggebied. Langs zowel het Eemskanaal als het Damsterdiep komen fiets- en wandelroutes voor een goede verbinding met de binnenstad, omliggende wijken, Ten Boer en Meerstad. 

Ook komt er een fiets- en voetgangersbrug komt over het Eemskanaal, in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlagebrug.


Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, doen we onderzoeken. Auto’s worden straks niet meer geparkeerd op straat. Dit kan alleen in de parkeerhubs. Voor elk deelgebied bekijken we hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn.

Stadshavens wordt een autovrije wijk. Het gebied wordt daarom aantrekkelijk gemaakt voor fietsers, voetgangers en het reizen met openbaar vervoer.


Meer weten? 
Schrijf je in voor 
de nieuwsbrief 

Wil je op de hoogte blijven?
Schrijf je in
* Verplicht
Interesse
Contact Formulier
crosschevron-left-circlechevron-right-circle