Nee, hiervoor is het nog te vroeg. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan brengen we je op de hoogte zodra er iets beschikbaar komt.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen is gestart met de ontwikkeling van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhub Voor meer informatie hierover, zie de website VanWonen over het project Trossen Los.
Stadshavens wordt een gevarieerde wijk, met verschillende woningtypen. Zo komen er 15% sociale huurwoningen en 10% middenhuurwoningen, maar ook koopwoningen in verschillende prijsklassen.
In het gebied tussen Eemskanaal Noordzijde, Balkgat, Damsterdiep, de jachthaven en het Havenpark komen 2.400 nieuwe woningen. Daarnaast zijn er plannen voor woningbouw op de Certe-locatie aan het Damsterdiep en de brandweer- en politielocaties aan de Sontweg. In totaal gaat het om 3.300 woningen in Stadshavens.
De sociale en middenhuur huurwoningen worden verhuurd via DAK (voorheen WoningNet). Om er voor in aanmerking te komen heb je een inschrijving nodig op groningen.mijndak.nl. Hoe langer je bent ingeschreven, hoe meer kans je hebt op een woning.
Wil jij in de toekomst een sociale huurwoning huren? Schrijf je dan alvast in. De inschrijving bij DAK kost €20. Na het eerste jaar betaal je €11 verlengingskosten per jaar. Woningcorporaties kijken bij het aanbieden van sociale huurwoningen naar jouw inkomen, jouw leeftijd en de gezinssamenstelling.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen laat de eerste 307 woningen bouwen.
Op dit moment zijn er nog geen woningen beschikbaar. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven wanneer de woningen beschikbaar komen.
We zijn nu bezig met de voorbereidingen. Je kunt je alvast via onze website inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte waar en wanneer je je kan inschrijven voor een woning.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen is gestart met de ontwikkeling van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhub. Voor meer informatie hierover, zie de website VanWonen over het project Trossen Los.
Lefier biedt middenhuurwoningen aan via de eigen website lefier.nl. Kijk op lefier.nl/makelaardij voor meer informatie over het huren van een middenhuurwoning.
Op dit moment zijn er nog geen woningen beschikbaar. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven wanneer de woningen beschikbaar komen.
Er komt circa 33.000 m2 aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Dit kunnen kantoren en winkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek. Stadshavens wil een aanvulling zijn op de voorzieningen die er al zijn in de omgeving. In het gebied komen vooral wijkgerichte voorzieningen: kleine winkels, horeca, een huisartsenpost en een kinderopvang. Voorzieningen als scholen en een supermarkt liggen op loop- en fietsafstand in de Oosterparkwijk. De eerste bewoners in Stadshavens maken daar gebruik van. We houden in gaten of de voorzieningen goed blijven aansluiten op de behoefte.
Geïnteresseerd in ondernemen op Stadshavens? Kijk dan eens op onze ondernemen pagina.
Dit zal op z’n vroegst in 2026 zijn, als de benodigde procedures voorspoedig verlopen. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. Denk hierbij aan het opstarten van onderzoeken naar archeologie en bodemverontreiniging.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen bijt het spits af met het nieuwbouwproject Trossen Los. De bouw van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhuis begint in het gebied tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg, vlak bij de binnenstad.
Via de website van Trossen Los kun je je inschrijven als belangstellende in het project Trossen Los. Hierna kun je er voor kiezen om mee te doen aan enquêtes en klantpanels. Je ontvangt een uitnodiging om mee te doen en jouw woonwensen kunt aan te geven. Wil je niet meedenken maar wel op de hoogte blijven? Dat kan ook. Inschrijven als belangstellende.
Er komt circa 33.000 m2 aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Dit kunnen kantoren en winkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek. Stadshavens wil een aanvulling zijn op de voorzieningen die er al zijn in de omgeving. In het gebied komen vooral wijkgerichte voorzieningen: kleine winkels, horeca, een huisartsenpost en een kinderopvang. Voorzieningen als scholen en een supermarkt liggen op loop- en fietsafstand in de Oosterparkwijk. De eerste bewoners in Stadshavens maken daar gebruik van. We houden in gaten of de voorzieningen goed blijven aansluiten op de behoefte.
Geïnteresseerd in ondernemen op Stadshavens? Kijk dan eens op onze ondernemen pagina.
In Stadshavens zijn er ligplaatsen voor maximaal 6 grote varende schepen. Daarnaast zijn er maximaal 2 passagiersschepen toegestaan.
Er blijft plek aan de Eemskade voor het aanmeren van schepen. Hiervoor zijn regels opgenomen in het omgevingsplan. Er is aan de noordzijde van de Eemskade plek voor schepen met een maximale lengte van 85 meter. Hiervoor worden speciale ligplaats gemaakt. Er kan niet meer overal aan de kade aangelegd worden.
Aan de zuidkant bij het Havenpark komen twee aanlegplekken voor passagiersschepen. Dit zijn grotere schepen met een maximale lengte van 110 meter. Deze schepen mogen niet langer dan 2 aaneengesloten weken blijven liggen.
De jachthaven zal ingepast worden in de plannen.
De kade langs het Eemskanaal wordt een brede, groene promenade met fiets- en wandelpaden. Langs de kade komen meerdere bijzondere plekken, zoals bankjes met uitzicht op het water en het Stadshavensplein waar je lekker aan het water kunt zitten.
Er komt een promenade langs het water, maar ook een breed doorgaand voetpad van 2,5 m langs de toekomstige bebouwing. Tussen dit voetpad en het water zit nog een fietspad, grote vakken met bomen en planten en de promenade. Daarom is het voetpad ook een veilige route voor kleine kinderen en mensen met een visuele beperking.
Het Damsterdiep verandert in een groene stadslaan. De weg wordt groener en veiliger, met middenbermen, veilige oversteekplaatsen en meer bomen aan beide zijden van de weg.
We brengen ook het water terug naar het Damsterdiep. Dat doen we met ‘bakken’ die het regenwater opvangen. Deze komen op de plek waar vroeger het Damsterdiep stroomde.
Dat is nog niet bekend. Er is in ieder geval genoeg groenvoorziening om je hond aangelijnd uit te laten.
Stadshavens wordt een groen gebied. Op de plek van de zandoverslag bij de Sontbrug leggen we een groot nieuw park aan: het Havenpark. Het Damsterdiep verandert in een stadslaan met bomen aan beide zijden van de weg. We vergroenen ook de kade langs het Eemskanaal en het gebied bij Oostersluis. Verder zorgen we ervoor dat elk deelgebied minimaal één groen binnenhof krijgt. De binnenhoven richten we in als stadstuinen met veel groen, bomen en minimale verharding.
De precieze plannen van het cultureel erfgoed zijn nog niet bekend. We doen momenteel onderzoek naar de wijze van inpasbaarheid van de culturele erfgoederen. We gaan bij de EMG een omgeving creëren die als openbare ruimte gaat gelden voor iedereen.
Verder onderzoeken we de mogelijkheden van de COVA-schoorsteen, havenkranen, havenloods, timmerfabriek, EMG-gebouw en de zakkenloods.
Stadshavens wordt een autovrije wijk met buurtpleinen, dwaalstraatjes, hofjes en stadstuinen. Als voetganger en fietser krijg je hier de ruimte. Auto’s verdwijnen uit het zicht in parkeerhubs aan de randen van Stadshavens. Vanaf de parkeergarage kun je verder lopen naar jouw woning. Je hebt de auto dus in de buurt, maar niet in de straat.
De fiets- en voetgangersbrug komt over het Eemskanaal, in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlagebrug.
De brug verbindt de doorfietsroute van Meerstad naar de binnenstad en biedt verbindingen voor fietsers en voetgangers tussen de Sontweg en de Oosterparkwijk. Daarnaast heeft de brug een algemene verbindende functie; de wijk Stadshavens komt aan weerszijden van het Eemskanaal te liggen, om de wijk één geheel te laten worden, is een toegankelijke verbinding tussen beide delen nodig.
We zorgen voor goede verbindingen tussen Stadshavens en de omliggende stadsdelen, zodat de wijk onderdeel wordt van de omgeving. De voetgangersroutes in het gebied sluiten aan op de Oosterparkwijk en het Sontweggebied. Langs zowel het Eemskanaal als het Damsterdiep komen fiets- en wandelroutes voor een goede verbinding met de binnenstad, omliggende wijken, Ten Boer en Meerstad.
Ook komt er een fiets- en voetgangersbrug komt over het Eemskanaal, in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlagebrug.
Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, doen we onderzoeken. Auto’s worden straks niet meer geparkeerd op straat. Dit kan alleen in de parkeerhubs. Voor elk deelgebied bekijken we hoeveel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn.
Stadshavens wordt een autovrije wijk. Het gebied wordt daarom aantrekkelijk gemaakt voor fietsers, voetgangers en het reizen met openbaar vervoer.
Stadshavens wordt stedelijk. Dit betekent dat er hoger gebouwd mag worden dan we tot nu toe gewend zijn in Groningen. In het omgevingsplan staan de hoogtes vastgelegd:
Aan het Damsterdiep 5 tot 9 bouwlagen
Aan de kade 5 tot 10 lagen met mogelijk accenten tot 15 bouwlagen
Op de kop van het Havenpark mag een blikvanger komen van maximaal 21 bouwlagen
Voor omwonenden kan zo’n grote gebiedsontwikkeling dichtbij spannend zijn. Er gaat veel veranderen. We betrekken de omwonenden goed bij de werkzaamheden en de planning. Stadshavens biedt voor de omliggende wijken ook allerlei kansen. Mensen uit de buurt kunnen straks veel makkelijker bij het water komen. De kade en het Havenpark worden heerlijke plekken om te wandelen en te verblijven. En met het nieuwe woningaanbod ontstaan er ook doorstroommogelijkheden.
De ontwikkelende partijen willen het gebied graag representatief houden tijdens de bouw. Hoe ze dat gaan doen moet nog worden uitgewerkt. Suggesties en ideeën voor de tijdelijke invulling zijn welkom! Mail naar info@stadshavens.nl
We sluiten niet uit dat panden tijdelijk leeg komen te staan, maar we zien erop toe dat gebouwen in nette staat blijven tot ze worden gesloopt of er andere tijdelijke invulling aan is gegeven.
Bij sloop- en bouwwerkzaamheden houden we ons aan de daarvoor gestelde regels. Dit betekent dat we de bouwhinder zoveel mogelijk proberen te beperken.
In sommige gevallen wordt een bouwkundige opname gedaan. Voor aanvang van de werkzaamheden wordt dan gekeken naar de huidige staat van een gebouw of huis, dit noemen we ook wel de nulmeting. Bij het vermoeden dat er schade is door het toedoen van de werkzaamheden kan na afloop met behulp van de nulmeting beoordeeld worden of de schade inderdaad toe te wijzen is aan de werkzaamheden.
Wij vragen per deelproject een gespecialiseerd bureau advies uit te brengen over de manier waarop we de effecten van de bouw op de omgeving goed in de gaten kunnen houden.
Dat is nog niet bekend. Bij werkzaamheden die overlast kunnen geven lichten we omwonenden tijdig in. Nieuws over actuele werkzaamheden is te vinden op de bouw pagina.
Als eerste komt er een nieuwe damwand tussen de Oosterhaven- en de Berlagebrug. Dit is een eis van het Waterschap. Wanneer de damwand tot halverwege klaar is, beginnen we met het bouwrijp maken van de kade (Eemskanaal Noordzijde, tussen Balkgat en Berlagebrug). We gaan dan nieuwe kabels, leidingen, rioleringen en warmteleidingen aanleggen en er komt een tijdelijk fiets- en voetpad met een grasberm. Dit blijft de situatie totdat we de kade in zijn definitieve vorm gaan aanleggen, omstreeks 2029/2030. De werkzaamheden starten ongeveer medio 2025 en zullen ruim een jaar duren. Hierbij wordt dat deel van de kade afgesloten voor het verkeer. Als alles gereed is omstreeks medio 2026 zal de kade alleen nog toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Autoverkeer is dan niet meer toegestaan.
In het voorjaar van 2023 hebben we bestaande bomen langs het Damsterdiep voorgestoken. Deze bomen kunnen namelijk niet op hun huidige plek blijven staan. Door de bomen voor te steken kunnen we ze verplanten en hoeven we ze niet te kappen. Het is de bedoeling de bomen zoveel mogelijk een nieuwe plek te geven in Stadshavens.
Voordat we starten met de bouw van de eerste woningen is het nodig om in het Damsterdiep voor het deel tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg kabels, leidingen en riolering te (ver)leggen. Daarom worden de bomen die in dat deel voorgestoken zijn in 2025 verplaatst.
De daadwerkelijke herinrichting van het Damsterdiep laat nog even op zich wachten. De herinrichting zal gefaseerd gebeuren. We gaan het deel tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg als eerste oppakken, maar pas nadat de woningen in het eerste deelgebied gereed zijn. Dit eerste deelgebied loopt van het Balkgat tot de Eltjo Ruggeweg. Naar verwachting beginnen we daar na 2029 mee. De herinrichting bestaat onder andere uit de aanleg van de waterpartijen, fietspaden, wegen en de aanplant van bomen.
De herinrichting van de andere delen van het Damsterdiep wordt hierna pas opgepakt.
Dit zal op z’n vroegst in 2026 zijn, als de benodigde procedures voorspoedig verlopen. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. Denk hierbij aan het opstarten van onderzoeken naar archeologie en bodemverontreiniging.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen bijt het spits af met het nieuwbouwproject Trossen Los. De bouw van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhuis begint in het gebied tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg, vlak bij de binnenstad.
Via de website van Trossen Los kun je je inschrijven als belangstellende in het project Trossen Los. Hierna kun je er voor kiezen om mee te doen aan enquêtes en klantpanels. Je ontvangt een uitnodiging om mee te doen en jouw woonwensen kunt aan te geven. Wil je niet meedenken maar wel op de hoogte blijven? Dat kan ook. Inschrijven als belangstellende.
Omwonenden en huidige bewoners van het gebied betrekken we zoveel mogelijk bij de plannen. Er is een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de bewonersverenigingen in en om Stadshavens. We voeren regelmatig gesprekken met stakeholders in het gebied en belangenverenigingen zoals bijvoorbeeld de Fietsersbond en IVN Groningen-Haren.
Bij mijlpalen organiseren we bijeenkomsten. Zo hebben we een burensessie georganiseerd voor direct aanwonenden en een brede inloop voor de omliggende buurt. Iedere woensdagmiddag is ons inloopspreekuur tussen 14:00 en 16:00 uur in het informatiecentrum aan het Damsterdiep.