We zien het Havenpark en de Deense Haven als één ontwerpopgave. We moesten in het milieueffectrapport nog onderzoeken of het Havenpark ook op een andere plek kon komen. Daarom hebben we dat eerst gedaan. De planning is nu om voor de zomer een begin te maken met een plan voor de Deense Haven.
Er komt circa 30.000 m2 aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Dit kunnen kantoren en winkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek. We proberen een aanvulling te zijn op de voorzieningen die er al zijn in de omgeving.
In het gebied tussen Eemskanaal Noordzijde, Balkgat, Damsterdiep en de jachthaven komen 2.400 nieuwe woningen.
Daarnaast zijn er plannen voor woningbouw op de Certe-locatie aan het Damsterdiep en de brandweer- en politielocaties aan de Sontweg. In totaal gaat het om 3.300 woningen in het plangebied Stadshavens.
Stadshavens wordt een wijk voor iedereen, met verschillende woningtypen. Zo komen er 360 sociale huurwoningen en 240 middenhuurwoningen, maar ook koopwoningen in verschillende prijsklassen.
De huurprijs per maand van een sociale huurwoning is maximaal 808,06 euro (prijspeil 2023).
In het gebied komen vooral wijkgerichte voorzieningen: kleine winkels, horeca, een huisartsenpost, en een kinderopvang. Voorzieningen als scholen en een supermarkt liggen op loop- en fietsafstand in de Oosterparkwijk. De eerste bewoners in Stadshavens maken daar gebruik van. We houden in gaten of de voorzieningen goed blijven aansluiten op de behoefte.
Nee, hiervoor is het nog te vroeg. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan brengen we je op de hoogte zodra er iets beschikbaar komt.
We zijn nu bezig met de voorbereidingen. Je kunt je alvast via onze website inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte waar en wanneer je je kan inschrijven voor een woning.
Stadshavens wordt een groen gebied. Op de plek van de zandoverslag bij de Sontbrug leggen we een groot nieuw park aan: het Havenpark. Het Damsterdiep verandert in een stadslaan met bomen aan beide zijden van de weg. We vergroenen ook de kade langs het Eemskanaal en het gebied bij Oostersluis. Verder zorgen we ervoor dat elk deelgebied minimaal één groen binnenhof krijgt. De binnenhoven richten we in als stadstuinen met veel groen, bomen en minimale verharding.
Het Damsterdiep verandert in een groene stadslaan. De weg wordt groener en veiliger, met middenbermen, veilige oversteekplaatsen en meer bomen aan beide zijden van de weg. Bovenaan deze pagina zie je een impressie van hoe het er uit kan komen te zien.
We brengen ook het water terug naar het Damsterdiep. Dat doen we met ‘bakken’ die het regenwater opvangen.
De gemeente gaat onderzoeken of een levendig nautisch kwartier in de Deense Haven – de haven naast het geplande Havenpark – haalbaar is. Dit onderzoek start naar verwachting in het voorjaar van 2023.
Dat staat nog niet in de plannen. Er is in ieder geval genoeg groenvoorziening om je hond aangelijnd uit te laten.
Op de plek waar vroeger het Damsterdiep stroomde, wordt nu waterberging georganiseerd. Stadshavens loopt af van het Eemskanaal richting het Damsterdiep. Het overtollige water gaat naar de waterberging, die deels versteend is en deels natuurlijk. De kant van het Damsterdiep wordt een natuurlijke oever. Er staat dus niet altijd water in. Zie ook de artist impression van het Damsterdiep.
In Stadshavens zijn er ligplaatsen voor maximaal 8 grote varende schepen. Daarnaast zijn er maximaal 2 passagiersschepen toegestaan.
Het Damsterdiep is het eerste onderdeel van Stadshavens dat aangepakt wordt. Binnen een paar weken beginnen we al met het voorbereiden van de bestaande bomen langs het Damsterdiep zodat deze verplant kunnen worden.
Vervolgens starten we in 2024 met het bouwrijp maken (aanleg warmteleidingen, riolering en nieuwe kabels en leidingen) van de rijweg langs het Eemskanaal, van de Oosterhavenbrug tot aan de Berlagebrug.
Vanaf 2026 staat de reconstructie van het eerste deel van het Damsterdiep, van de Europaweg tot aan de Zaagmuldersweg gepland. De reconstructie bestaat onder andere uit de aanleg van waterpartijen, fietspaden, wegen en de aanplant van bomen. Vanaf 2028 verwachten we het tweede deel van het Damsterdiep tot aan de E. Ruggeweg te kunnen reconstrueren. Met deze werkzaamheden zijn we waarschijnlijk tot 2031 bezig.
Op dit moment is Stadshavens een bestaand bedrijventerrein waar veel verkeer op afkomt. We gaan ervan uit dat het verkeer met de komst van de nieuwe wijk toeneemt. Dit is onderzocht, de uitkomsten zijn terug te lezen in het milieueffectrapport (MER).
Auto’s worden straks niet meer geparkeerd op straat. Dit kan alleen in de ondergrondse en bovengrondse parkeergarages. Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn, gaan we in eerste instantie uit van 1 parkeerplaats per woning. Voor elk deelgebied gaan we bekijken of dit noodzakelijk is. We willen zoveel mogelijk mensen met het openbaar vervoer, de fiets en te voet laten reizen.
We zorgen voor goede verbindingen tussen Stadshavens en de omliggende stadsdelen, zodat de wijk onderdeel wordt van de omgeving. De voetgangersroutes in het gebied sluiten aan op de Oosterparkwijk en het Sontweggebied. En op beide kades komen fietsroutes voor een goede verbinding met de binnenstad.
De fiets- en voetgangersbrug komt in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlageburg. De definitieve locatie is nog niet bekend.
De belangrijkste oversteekplaatsen komen ter hoogte van de Zaagmuldersweg en de Oliemuldersweg.
Voor omwonenden kan zo’n grote gebiedsontwikkeling dichtbij spannend zijn. Er gaat veel veranderen. We betrekken de omwonenden goed bij de werkzaamheden en de planning. Stadshavens biedt voor de omliggende wijken ook allerlei kansen. Mensen uit de buurt kunnen straks veel makkelijker bij het water komen. De kade en het Havenpark worden heerlijke plekken om te wandelen en te verblijven. En met het nieuwe woningaanbod ontstaan er ook doorstroommogelijkheden.
Monumenten en een aantal karakteristieke panden in het gebied blijven behouden. Dit geldt in elk geval voor het EMG-gebouw, de COVA-schoorsteen en de zakkenloods.
Het Betonbos kan niet behouden blijven. De bomen staan op een betonnen plaat, waardoor ze niet goed geworteld zijn in de grond. Vanwege het gevaar voor omvallende bomen of afbrekende takken, is het bos voor een gedeelte al gesnoeid en gekapt. Bomen die kunnen blijven staan, proberen we in te passen in de nieuwe wijk.
De gemeente en ontwikkelaar VanWonen (eigenaar van het Betonbos) zijn in gesprek met de bewoners van het Betonbos. De verwachting is dat de bewoners verhuizen kort nadat het omgevingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad.
De situatie kan voor elke huurder of gebruiker anders zijn. Huurders kunnen hierover het beste contact opnemen met hun verhuurder. Voor algemene vragen over de plannen voor Stadshavens kunnen huurders en gebruikers terecht bij het informatiecentrum Stadshavens.
Dat is nog niet bekend. Bij werkzaamheden die overlast kunnen geven lichten we omwonenden tijdig in. Nieuws over actuele werkzaamheden is te vinden op Werkzaamheden.
We sluiten niet uit dat panden tijdelijk leeg komen te staan, maar we zien erop toe dat gebouwen in nette staat blijven tot ze worden gesloopt.
De ontwikkelende partijen willen het gebied graag representatief houden tijdens de bouw. Hoe ze dat gaan doen moet nog worden uitgewerkt. Suggesties en ideeën voor de tijdelijke invulling zijn welkom! Mail naar info@stadshavens.nl
Bij sloop- en bouwwerkzaamheden houden we ons aan de daarvoor gestelde regels. Dat betekent dat we de bouwhinder zoveel mogelijk proberen te beperken. In sommige gevallen wordt bijvoorbeeld een bouwkundige opname gedaan.
Voordat de werkzaamheden starten, moeten er nog een groot aantal stappen worden gezet. Omwonenden, huidige huurders en gebruikers, belangenorganisaties en andere geïnteresseerden betrekken we daar telkens bij.
Dit zal op z’n vroegst in 2024 zijn, als de planologische procedures voorspoedig zijn verlopen. De voorbereidende werkzaamheden starten al in 2023.
Omwonenden en huidige bewoners van het gebied betrekken we zoveel mogelijk bij de plannen. We voeren regelmatig gesprekken met stakeholders in het gebied. Hieronder de belangrijkste punten:
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stel je vraag via info@stadshavens.nl