Veelgestelde vragen
Voorzieningen
Er komt circa 33.000 m2 aan commerciële en maatschappelijke voorzieningen. Dit kunnen kantoren en winkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek. We proberen een aanvulling te zijn op de voorzieningen die er al zijn in de omgeving. In het gebied komen vooral wijkgerichte voorzieningen: kleine winkels, horeca, een huisartsenpost en een kinderopvang. Voorzieningen als scholen en een supermarkt liggen op loop- en fietsafstand in de Oosterparkwijk. De eerste bewoners in Stadshavens maken daar gebruik van. We houden in gaten of de voorzieningen goed blijven aansluiten op de behoefte.
Geïnteresseerd in ondernemen op Stadshavens? kijk dan eens op onze ondernemen pagina.
Wonen en werken
In het gebied tussen Eemskanaal Noordzijde, Balkgat, Damsterdiep, de jachthaven en het Havenpark komen 2.400 nieuwe woningen. Daarnaast zijn er plannen voor woningbouw op de Certe-locatie aan het Damsterdiep en de brandweer- en politielocaties aan de Sontweg. In totaal gaat het om 3.300 woningen in het plangebied Stadshavens.
Stadshavens wordt een wijk voor iedereen, met verschillende woningtypen. Zo komen er 15% sociale huurwoningen en 10% middenhuurwoningen, maar ook koopwoningen in verschillende prijsklassen.
- Aan het Damsterdiep 5 tot 9 bouwlagen
- Aan de kade 5 tot 10 lagen met mogelijk accenten tot 15 bouwlagen
- Op de kop van het Havenpark mag een blikvanger komen van maximaal 21 bouwlagen
Nee, hiervoor is het nog te vroeg. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan brengen we je op de hoogte zodra er iets beschikbaar komt.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen is gestart met de ontwikkeling van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhuis. Voor meer informatie hierover, zie de website VanWonen over het project Trossen Los.
Toekomstig aanbod
We zijn nu bezig met de voorbereidingen. Je kunt je alvast via onze website inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte waar en wanneer je je kan inschrijven voor een woning.
Gebiedsontwikkelaar VanWonen is gestart met de ontwikkeling van de eerste 300 woningen, 4.000 m2 commerciële ruimte en een parkeerhuis. Voor meer informatie hierover, zie de website VanWonen over het project Trossen Los(externe link).
Gebiedsontwikkelaar VanWonen laat de eerste 307 woningen bouwen. De inschatting is dat de pre-sale van de eerste woningen voor de zomer van 2025 start.
Klantpanels
Daarvoor gaat VanWonen met klantpanels aan de slag. Die bestaan uit geïnteresseerden in een woning in Stadshavens. Die klantpanels krijgen de concept-plannen van VanWonen voorgelegd en gaan daarover in gesprek. VanWonen probeert op deze manier woningen te maken die passen bij de woonwensen. Denk hierbij aan buitenruimtes, invulling van binnentuinen, plattegronden en eventueel gemeenschappelijke ruimtes.
Via Trossen Los kunt u zich aanmelden als belangstellende.
De sociale huurwoningen worden verhuurd via WoningNet. Om er voor in aanmerking te komen heeft u een inschrijving op woningnetgroningen.nl nodig. Hoe langer u bent ingeschreven, hoe meer kans u heeft op een woning. Wilt u in de toekomst een sociale huurwoning huren? Schrijf u dan alvast in! De inschrijving bij woningnet kost €20. Na het eerste jaar betaalt u €11 verlengingskosten per jaar. Woningcorporaties kijken bij het aanbieden van sociale huurwoningen naar uw inkomen, uw leeftijd en uw gezinssamenstelling. Kijk op woningnetgroningen.nl voor meer informatie over het huren van een sociale huurwoning in Groningen.
De middenhuurwoningen van Nijestee worden verhuurd via WoningNet. Via woningnetgroningen.nl kun je je inschrijven en op de woningen reageren. Kijk op woningnetgroningen.nl voor meer informatie over het huren van een middenhuurwoning.
Lefier biedt middenhuurwoningen aan via de eigen website www.lefier.nl. Kijk op www.lefier.nl/makelaardij voor meer informatie over het huren van een middenhuurwoning.
Op dit moment zijn er nog geen concrete woningen in de aanbieding.
Openbare ruimte
Stadshavens wordt een groen gebied. Op de plek van de zandoverslag bij de Sontbrug leggen we een groot nieuw park aan: het Havenpark. Het Damsterdiep verandert in een stadslaan met bomen aan beide zijden van de weg. We vergroenen ook de kade langs het Eemskanaal en het gebied bij Oostersluis. Verder zorgen we ervoor dat elk deelgebied minimaal één groen binnenhof krijgt. De binnenhoven richten we in als stadstuinen met veel groen, bomen en minimale verharding.
Dat is nog niet bekend. Er is in ieder geval genoeg groenvoorziening om je hond aangelijnd uit te laten.
Het Damsterdiep verandert in een groene stadslaan. De weg wordt groener en veiliger, met middenbermen, veilige oversteekplaatsen en meer bomen aan beide zijden van de weg. Bovenaan deze pagina zie je een impressie van hoe het er uit kan komen te zien.
We brengen ook het water terug naar het Damsterdiep. Dat doen we met ‘bakken’ die het regenwater opvangen.
Op de plek waar vroeger het Damsterdiep stroomde, wordt nu waterberging georganiseerd. Stadshavens loopt af van het Eemskanaal richting het Damsterdiep. Het overtollige water gaat naar de waterberging, die deels versteend is en deels natuurlijk. De kant van het Damsterdiep wordt een natuurlijke oever.
De kade biedt diverse opties voor wandelaars. Er komt een promenade langs het water, maar ook een breed doorgaand voetpad van 2,5 m langs de toekomstige bebouwing. Tussen dit voetpad en het water zit nog een fietspad, grote vakken met bomen en planten en de promenade. Daarom is het voetpad een veilige route voor kleine kinderen en mensen met een visuele beperking.
In Stadshavens zijn er ligplaatsen voor maximaal 6 grote varende schepen. Daarnaast zijn er maximaal 2 passagiersschepen toegestaan.
Er blijft plek aan de Eemskade voor het aanmeren van schepen. Hiervoor zijn regels opgenomen in het omgevingsplan. Er is aan de noordzijde van de Eemskade plek voor schepen met een maximale lengte van 85 meter. Hiervoor worden speciale ligplaats gemaakt. Er kan niet meer overal aan de kade aangelegd worden.
Aan de zuidkant bij het Havenpark komen twee aanlegplekken voor passagiersschepen. Dit zijn grotere schepen met een maximale lengte van 110 meter. Deze schepen mogen niet langer dan 2 aaneengesloten weken blijven liggen.
Verkeer en parkeren
Op dit moment is Stadshavens een bestaand bedrijventerrein waar veel verkeer op afkomt. We gaan ervan uit dat het verkeer met de komst van de nieuwe wijk toeneemt. Dit is in het milieueffectrapport (MER) onderzocht. In de uitkomsten wordt duidelijk dat Stadshavens een grotere verkeersaantrekkende werking heeft dan nu het geval is, omdat in de plansituatie nieuwe woningen, commerciële en maatschappelijke functies worden gerealiseerd. Bewoners en bezoekers van het gebied zorgen verspreid over de dag voor meer verkeersbewegingen ten opzichte van de situatie nu. In het MER is hier meer over te lezen.
Auto’s worden straks niet meer geparkeerd op straat. Dit kan alleen in de parkeergarages. Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn doen we onderzoeken. Voor elk deelgebied bekijken we hoe veel parkeerplaatsen noodzakelijk zijn.
We willen zoveel mogelijk mensen met het openbaar vervoer, de fiets en te voet laten reizen.
We zorgen voor goede verbindingen tussen Stadshavens en de omliggende stadsdelen, zodat de wijk onderdeel wordt van de omgeving. De voetgangersroutes in het gebied sluiten aan op de Oosterparkwijk en het Sontweggebied. Op beide kades komen fietsroutes voor een goede verbinding met de binnenstad, omliggende wijken, Ten Boer en Meerstad.
De brug verbindt de doorfietsroute van Meerstad naar de binnenstad, maar biedt ook verbindingen voor de fietser en de voetganger tussen de Sontweg en de Oosterparkwijk. Daarnaast heeft de brug een algemene verbindende functie; de wijk Stadshavens komt aan weerszijden van het Eemskanaal te liggen, om de wijk één geheel te laten worden, is een toegankelijke verbinding tussen beide delen nodig.
De fiets- en voetgangersbrug komt in het hart van Stadshavens, ongeveer in het midden tussen de Oosterhavenburg en de Berlageburg.
Gebied en omgeving
Voor omwonenden kan zo’n grote gebiedsontwikkeling dichtbij spannend zijn. Er gaat veel veranderen. We betrekken de omwonenden goed bij de werkzaamheden en de planning. Stadshavens biedt voor de omliggende wijken ook allerlei kansen. Mensen uit de buurt kunnen straks veel makkelijker bij het water komen. De kade en het Havenpark worden heerlijke plekken om te wandelen en te verblijven. En met het nieuwe woningaanbod ontstaan er ook doorstroommogelijkheden.
De situatie kan voor elke huurder of gebruiker anders zijn. Huurders kunnen hierover het beste contact opnemen met hun verhuurder. Voor algemene vragen over de plannen voor Stadshavens kunnen huurders en gebruikers terecht bij het informatiecentrum Stadshavens.
Bouw en werkzaamheden
Dat is nog niet bekend. Bij werkzaamheden die overlast kunnen geven lichten we omwonenden tijdig in. Nieuws over actuele werkzaamheden is te vinden op Werkzaamheden.
Bij sloop- en bouwwerkzaamheden houden we ons aan de daarvoor gestelde regels. Dit betekent dat we de bouwhinder zoveel mogelijk proberen te beperken.
In sommige gevallen wordt een bouwkundige opname gedaan. Voor aanvang van de werkzaamheden wordt dan gekeken naar de huidige staat van een gebouw of huis, dit noemen we ook wel de nulmeting. Bij het vermoeden dat er schade is door het toedoen van de werkzaamheden kan na afloop met behulp van de nulmeting beoordeeld worden of de schade inderdaad toe te wijzen is aan de werkzaamheden.
Wij vragen per deelproject een gespecialiseerd bureau advies uit te brengen over de manier waarop we de effecten van de bouw op de omgeving goed in de gaten kunnen houden.
We sluiten niet uit dat panden tijdelijk leeg komen te staan, maar we zien erop toe dat gebouwen in nette staat blijven tot ze worden gesloopt of er andere tijdelijke invulling aan is gegeven.
De ontwikkelende partijen willen het gebied graag representatief houden tijdens de bouw. Hoe ze dat gaan doen moet nog worden uitgewerkt. Suggesties en ideeën voor de tijdelijke invulling zijn welkom! Mail naar info@stadshavens.nl
Planning
Dit zal op z’n vroegst in 2026 zijn, als de planologische procedures voorspoedig zijn verlopen. De voorbereidende werkzaamheden zijn in 2024 gestart. Denk hierbij aan het opstarten van onderzoeken naar archeologie en bodemverontreiniging.
In het voorjaar van 2023 hebben we bestaande bomen langs het Damsterdiep voorgestoken. Deze bomen kunnen namelijk niet op hun huidige plek blijven staan. Door de bomen voor te steken kunnen we ze verplanten en hoeven we ze niet te kappen. Het is de bedoeling de bomen zoveel mogelijk een nieuwe plek te geven in Stadshavens.
Voordat we starten met de bouw van de eerste woningen is het nodig om in het Damsterdiep voor het deel tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg kabels, leidingen en riolering te (ver)leggen. Daarom worden de bomen die in dat deel voorgestoken zijn in 2025 verplaatst.
De daadwerkelijke herinrichting van het Damsterdiep laat nog even op zich wachten. De herinrichting zal gefaseerd gebeuren. We gaan het deel tussen het Balkgat en de Eltjo Ruggeweg als eerste oppakken, maar pas nadat de woningen in het eerste deelgebied gereed zijn. Dit eerste deelgebied loopt van het Balkgat tot de Eltjo Ruggeweg. Naar verwachting beginnen we daar na 2029 mee. De herinrichting bestaat onder andere uit de aanleg van de waterpartijen, fietspaden, wegen en de aanplant van bomen.
De herinrichting van de andere delen van het Damsterdiep wordt hierna pas opgepakt.
Als eerste komt er een nieuwe damwand tussen de Oosterhaven- en de Berlagebrug. Dit is een eis van het Waterschap. Wanneer de damwand tot halverwege klaar is, beginnen we met het bouwrijp maken van de kade (Eemskanaal Noordzijde, tussen Balkgat en Berlagebrug). We gaan dan nieuwe kabels, leidingen, rioleringen en warmteleidingen aanleggen en er komt een tijdelijk fiets- en voetpad met een grasberm. Dit blijft de situatie totdat we de kade in zijn definitieve vorm gaan aanleggen, omstreeks 2029/2030. De werkzaamheden starten ongeveer medio 2025 en zullen ruim een jaar duren. Hierbij wordt dat deel van de kade afgesloten voor het verkeer. Als alles gereed is omstreeks medio 2026 zal de kade alleen nog toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Autoverkeer is dan niet meer toegestaan.
Cultureel erfgoed
De precieze plannen zijn nog niet bekend. We doen momenteel onderzoek naar de wijze van inpasbaarheid van de culturele erfgoederen.
We gaan bij de EMG een omgeving creëren die als openbare ruimte gaat gelden voor iedereen.
Verder onderzoeken we de mogelijkheden van de COVA-schoorsteen, havenkranen, havenloods, timmerfabriek, EMG-gebouw en de zakkenloods.
Communicatie en participatie
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stel je vraag via info@stadshavens.nl