Skip to main content

Werkzaamheden aan de kade gaan van start

Na de zomer starten we met de eerste grote werkzaamheden voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk Stadshavens. We beginnen met de aanpak van de kade langs het Eemskanaal.

Wat gaan we doen?

De waterkering wordt vernieuwd en daarbij onder andere op dezelfde hoogte gebracht als de weg. Dat is nodig vanwege hoogwatermaatregelen en eisen die het waterschap voorschrijft. Hiervoor plaatsen we nieuwe damwanden. Damwanden zijn verticale stalen platen die in de grond worden geplaatst. Het water blijft door de damwanden in het kanaal en de kade blijft stevig.

De werkzaamheden

De kade wordt in verschillende fasen aangelegd en gereed gemaakt, afgestemd op de bouw van het eerste woon- en werkgebied. In de eerste fase – die volgens de huidige planning na de zomer begint – plaatsen we de nieuwe damwanden. Het eerste woon- werkgebied komt tussen Balkgat en de Eltjo Ruggeweg. De nieuwe damwanden plaatsen we wat verder door, tot aan Holtstek. Het laatste stuk richting de Oosterhavenbrug is al op de juiste hoogte.

Werkzaamheden kade

Het deel van de kade waar nieuwe damwanden komen: tussen de Eltjo Ruggeweg en Holtstek

Gedurende ongeveer negen maanden zal de aannemer tussen Holtstek en de Eltjo Ruggeweg aan het werk zijn. Zij werken op werkdagen, tussen 07:00 uur en 16:00 uur en in de winter mogelijk tussen 07.30 uur en 16.30 uur.

We verwachten dat de werkzaamheden in september zullen beginnen. Er bestaat echter een kans dat de geselecteerde aannemer al voor de bouwvak wat eerste werkzaamheden kan uitvoeren. Dat weten we als de aannemer bekend is.

Als er gewerkt wordt aan het deel van de kade tussen de Eltjo Ruggeweg en het Balkgat, dan sluiten we dit af voor het verkeer. We leiden fiets- en autoverkeer dan om via het Damsterdiep. Tussen Balkgat en Holtstek komt tijdens het werk een afsluiting voor doorgaand autoverkeer. Fietsverkeer blijft hier toegestaan. Verkeer wordt veilig omgeleid met de bekende gele borden.

Het werk zal voor het overgrote deel vanaf het water gebeuren net als de aanvoer van materialen. Daarmee beperken we werkverkeer via de weg tot een minimum.

Hoe gaat het verder?

De eerste fase bestaat uit het slaan van de damwanden en het op gelijke hoogte brengen van de kade. In de volgende fase maken we de kade ‘bouwrijp’. Dat betekent dat alle kabels en leidingen voor de nieuwe woningen onder de grond komen net als de leidingen voor het warmtenet en riolering. We richten daarna de kade tijdelijk in met een fiets- en voetpad. Ook zaaien we de bermen in met grassen en bloemenmengsel. We doen ons best om die fase direct aan te laten sluiten op de eerste fase.

Wanneer het eerste woon- en werkgebied klaar is voor ingebruikname, zal de kade zijn definitieve inrichting krijgen. Naar verwachting is dit in 2029.

Hoe ziet de kade er in de toekomst uit?

De kade aan het Eemskanaal kenmerkt zich straks als een aantrekkelijk verblijfsgebied. Voor wandelaars is er een wandelpromenade direct aan het water. Fietsers kunnen gebruikmaken van het fietspad dat onderdeel is van de doorfietsroute Meerstad-Groningen. Aan de kade is straks ook het Stadshavensplein en een terras tegenover het oude EMG-gebouw te vinden. Het wordt een levendige plek voor de hele stad.